پرسش :

آیا سقط مکرر ممکن است منشا عفونی داشته باشد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
پاسخ از خانم دکتر اعظم السادات مهدوی، فوق تخصص نازایی و لاپاراسکپی:
در سقط مکرر عوامل عفونی دخیل نیستند . در یک بار سقط امکان دارد . یک بار که سقط بشود ، بدن آنتی بادی بر علیه میکروب می سازد . مسلما دیگر میکروب را نمی گیرد زیرا آنتی بادی دارد . در یک بار سقط عواملی مثل سرخچه و تب مالت و عوامل دیگردخالت دارند .
سوال – من الان چهار ماه دارم و حاملگی اول من است و در دو ماهگی خونریزی داشتم و پروژسترون زده ام . و پزشک برایم سِرکلاج پیشنهاد کرده است . آیا این سرکلاج میتواند از سقط جلوگیری بکند ؟ آسپرین برایم تجویز کرده است . می خواهم بدانم که سونوگرافی سه بعدی موجب سقط میشود یا خیر ؟
پاسخ – این خانم یک خونریزی داشته اند که نگران نباشند . خطرات را پشت سر گذاشته اند . پیشنهاد سِرکلاج را معمولا برای آنهایی است که سابقه ی سقط های دیر رس داشته اند می دهند . خوب است که ایشان هم سونوگرافی بدهند تا مشخص بشود . آسپرین برای جلوگیری از لخته شدن خون است و داروی خوبی است برای بیمارانی که فاکتورهای انعقادی خاص در خونشان است که باعث میشود خونشان زیادی لخته بشود . آسپرین ضد لخته است و رقیق می کند اگر مشکل انعقادی را داشته باشد . چون دارویی است که ضرر ندارد مشکلی ایجاد نمی کند . چون این خانم خونریزی داشته و چک کردن تمام این فاکتورها سخت است و گران تمام میشود و آسپرین که داروی بی خطری است ، این را تجویز کرده اند . در مورد سونوگرافی سه بعدی ، آن سونوگرافی که در سه ماهه اول می دهند خیلی موثر است که بینیم جنین مشکلی دارد یا خیر و الان این سونوگرافی سه بعدی شایع است و مشکلی ندارد . در مجموع نگران نباشند . بالاخره چها رماه را گذرانده اند و خونریزی هم نداشته اند و انشاء الله با موفقیت به یایان می رسانند .
www.ch3.ir